Sono-HSG

Badanie Sono-HSG to bardzo przyjazne, proste i z reguły niebolesne badanie umożliwiające oceną jamy macicy i drożności jajowodów.

Sono-HSG polega na podaniu przez szyjkę macicy niewielkiej ilości płynu do jamy macicy pod kontrolą USG. Badanie nie wymaga specjalnego przygotowania, nie wymaga znieczulenia i z reguły jest bardzo dobrze tolerowane.

Wskazania:
  • diagnostyka niepłodności: przede wszystkim ocena drożności jajowodów ale także ocena kształtu i powierzchni jamy macicy
  • diagnostyka zmian w jamie macicy: polipów endometrialnych, mięśniaków podśluzówkowych, zrostów wewnątrzmacicznych
  • diagnostyka nieprawidłowości (wad) budowy macicy: macica dwurożna, podwójna, przegroda macicy etc.
  • diagnostyka ubytku mięśnia macicy w bliźnie po cięciu cesarskim (niche, isthmocele, Cesarean Scar Defect)
Przygotowanie do badania i jego wykonanie:
  • w przypadku kobiet miesiączkujących badanie wykonywane jest najchętniej po zakończeniu miesiączki do 10 dnia cyklu,
  • nie należy współżyć (bez zabezpieczenia) w cyklu, w którym ma byc wykonane badanie. Chodzi o wykluczenie możliwości zajścia w ciążę przed badaniem,
  • przed badaniem wykonywana jest rutynowa ocena wydzieliny w pochwie wraz z oceną pH, w przypadku stwierdzenie lub podejrzenia infekcji pobierany jest wymaz i odstępuje się od wykonania badania,
  • po odkażeniu krocza i pochwy i uwidocznieniu we wzierniku szyjki macicy, do kanału szyjki macicy zakładany jest miękki silikonowy cewnik, uprzednio wypełniony solą fizjologiczną lub kontrastem. Po umieszczenie cewnika w szyjce (okazjonalnie może być konieczne rozszerzenie szyjki i/lub uchwycenie kulociągiem) usuwany jest wziernik i podawana jest niewielka (3-10ml) ilość soli fizjologicznej lub kontrastu pod kontrolą USG dopochwowego. Badanie trwa z reguły mniej niż 5 minut.
  • istnieje możliwość przyjęcia doustnie 1 godzinę przed lub po badaniu 400mg Ibuprofenu w przypadku oczekiwania lub wystąpienia dolegliwości bólowych,
  • bezpośrednio po badaniu można oczekiwać wypływania niewielkiej ilości wydzieliny z pochwy, okazjonalnie podbarwionej krwiście. Sporadycznie plamienie może utrzymywać się przez kilka dni i/lub może wystąpić wcześniej miesiączka.
Przeciwwskazania do badania Sono-HSG:
  • ciąża,
  • stwierdzona lub podejrzewana czynna infekcja narządu rodnego,
  • dodatnie wyniki wymazów w kierunku rzeżączki i/lub chlamydii,
  • stwierdzone lub podejrzewane zmiany zapalne w obrębie jajowodów w postaci wodniaków lub ropniaków jajowodów,
  • stwierdzone lub podejrzewane nowotwory szyjki macicy,
  • aktywne krwawienie z dróg rodnych,
  • odmowa pacjentki.
Powikłania po badaniu Sono-HSG.

Badanie Sono-HSG jest dobrze tolerowane przez ponad 90% kobiet.

Efekty uboczne po badaniu Sono-HSG (na podstawie analizy 1153 kobiet):

• ból (3,8%),
  • objawy vaso-vagalne (zasłabnięcie, poczucie gorąca, kołatanie serca,
  • sporadycznie omdlenia) (3,5%),
  • nudności (1%),
  • gorączka po zabiegu (0,8%).
Znieczulenie

Badanie jest wykonywane powoli i delikatnie tak, że znieczulenie praktycznie nigdy nie jest potrzebne; ewentualnie można przyjąć tabletkę któregoś z ogólnie dostępnych leków przeciwbólowych godzinę przed zabiegiem. Na specjalne życzenie możliwe jest dodatkowe znieczulenie.